Doelstellingen
Leerlingen leren in de les lichamelijke opvoeding met elkaar omgaan. Zo moeten ze met elkaar samenwerken en elkaar helpen in verschillende situaties. Door de leerlingen hun relatiebekwaamheid te verbeteren in de lessen lichamelijke opvoeding, hebben ze al een heel goede basis voor als ze later gaan...
—————
De leerlingen zelfvertrouwen geven en verantwoordelijkheid aanleren is één van de hoofdpunten in onze lessen lichamelijke opvoeding. De leerlingen moeten in de lessen lichamelijke opvoeding hun gevoelens kunnen tonen en op de juiste manier kunnen omgaan met deze gevoelens.
—————
Bij het leerplan bewegingsopvoeding werken we ook aan het onderdeel 'gezonde en veilige levensstijl' (GVL). In de les lichamelijke opvoeding werken we namelijk ook aan de gezondheid van de leerlingen. We leren de leerlingen hun lichaam beter gebruiken, we geven de leerlingen informatie over...
—————
Bij het puntje motorische competentie (MC), leren we de leerlingen vaardigheden aan die ze nodig hebben om een bepaalde sport te kunnen spelen. De leerlingen leren hierbij de spelregels van de sport, de technieken, de tacktieken en alles wat hierbij hoort.
Bij de verschillende doelstellingen staat...
—————
Interactieve sporten: Contact - en verdedeging
MC 2.1 De leerlingen voelen lichaamsdelen en lichaamsbegrenzingen
aan en gaan er gepast mee om:
- belangrijke lichaamsdelen (hoofd, buik, rug,
handen, voeten) aanvoelen, aanduiden en
benoemen en er verschillende...
—————
Interactieve sporten: Terugslagspelen
1) Badminton
2) Tennis
3) Volleybal
4) Pingpong
Doelstellingen
MC 6.24 De leerlingen spelen zo lang mogelijk een
voorwerp heen en weer naar elkaar over een
hindernis en binnen een begrenzing (rally- of
sparringprincipe).
MC...
—————
Interactieve spelen: Doelspelen
1) Voetbal
2) Basketbal
3) Hockey (floorbal)
4) Rugby
5) Korfbal
Doelstellingen
MC 2.3 De leerlingen voelen voorkeurlichaamszijde,
-bewegingsrichting en -bewegingsrotatie aan en
gebruiken deze bij zowel klein- als...
—————
Individuele bewegingsgebieden: Ritmische vorming, dans en/of expressie
Doelstellingen
MC 1.1 De leerlingen selecteren de belangrijkste
zintuiglijke impuls(en) in een bewegingscontext
om een adequaat (juist, vlug, beheerst) bewegingsantwoord
te selecteren:
- snel...
—————
Individuele bewegingsgebieden: Atletiek
1) Afstandlopen (coopertest)
2) Sprinten
3) Hoogspringen
4) Verspringen
MC 2.3 De leerlingen voelen voorkeurlichaamszijde,
-bewegingsrichting en -bewegingsrotatie aan en
gebruiken deze bij zowel klein- als grootmotorische
taken:
-...
—————
Individuele bewegingsgebieden: Gymnastiek
Oefeningen op de mat:
1.Handstand
2.Radslag
3.Waagstand
4.Kaarshouding
5.Rol voorwaarts
6.Rol achterwaarts
1. Handstand: Accenten
· Verre...
—————