Doelstellingen

Sociaal functioneren (SF)

Sociaal functioneren (SF)
Leerlingen leren in de les lichamelijke opvoeding met elkaar omgaan. Zo moeten ze met elkaar samenwerken en elkaar helpen in verschillende situaties. Door de leerlingen hun relatiebekwaamheid te verbeteren in de lessen lichamelijke opvoeding, hebben ze al een heel goede basis voor als ze later gaan...

—————

Zelfconcept (ZC)

Zelfconcept (ZC)
De leerlingen zelfvertrouwen geven en verantwoordelijkheid aanleren is één van de hoofdpunten in onze lessen lichamelijke opvoeding. De leerlingen moeten in de lessen lichamelijke opvoeding hun gevoelens kunnen tonen en op de juiste manier kunnen omgaan met deze gevoelens.

—————

Gezonde en veilige levensstijl (GVL)

Gezonde en veilige levensstijl (GVL)
Bij het leerplan bewegingsopvoeding werken we ook aan het onderdeel 'gezonde en veilige levensstijl' (GVL). In de les lichamelijke opvoeding werken we namelijk ook aan de gezondheid van de leerlingen. We leren de leerlingen hun lichaam beter gebruiken, we geven de leerlingen informatie over...

—————

Motorische competentie (MC)

Motorische competentie (MC)
Bij het puntje motorische competentie (MC), leren we de leerlingen vaardigheden aan die ze nodig hebben om een bepaalde sport te kunnen spelen. De leerlingen leren hierbij de spelregels van de sport, de technieken, de tacktieken en alles wat hierbij hoort. Bij de verschillende doelstellingen staat...

—————

Contact - en verdediging

Contact - en verdediging
Interactieve sporten: Contact - en verdedeging   MC 2.1 De leerlingen voelen lichaamsdelen en lichaamsbegrenzingen aan en gaan er gepast mee om:   - belangrijke lichaamsdelen (hoofd, buik, rug, handen, voeten) aanvoelen, aanduiden en benoemen en er verschillende...

—————

Terugslagspelen

Terugslagspelen
Interactieve sporten: Terugslagspelen 1) Badminton 2) Tennis 3) Volleybal 4) Pingpong Doelstellingen     MC 6.24 De leerlingen spelen zo lang mogelijk een voorwerp heen en weer naar elkaar over een hindernis en binnen een begrenzing (rally- of sparringprincipe).   MC...

—————

Doelspelen

Doelspelen
Interactieve spelen: Doelspelen 1) Voetbal 2) Basketbal 3) Hockey (floorbal) 4) Rugby 5) Korfbal   Doelstellingen   MC 2.3 De leerlingen voelen voorkeurlichaamszijde, -bewegingsrichting en -bewegingsrotatie aan en gebruiken deze bij zowel klein- als...

—————

Ritmische vorming, dans en/of expressie

Ritmische vorming, dans en/of expressie
Individuele bewegingsgebieden: Ritmische vorming, dans en/of expressie Doelstellingen     MC 1.1 De leerlingen selecteren de belangrijkste zintuiglijke impuls(en) in een bewegingscontext om een adequaat (juist, vlug, beheerst) bewegingsantwoord te selecteren:   - snel...

—————

Atletiek

Atletiek
Individuele bewegingsgebieden: Atletiek   1) Afstandlopen (coopertest) 2) Sprinten 3) Hoogspringen 4) Verspringen MC 2.3 De leerlingen voelen voorkeurlichaamszijde, -bewegingsrichting en -bewegingsrotatie aan en gebruiken deze bij zowel klein- als grootmotorische taken:   -...

—————

Gymnastiek

Gymnastiek
  Individuele bewegingsgebieden: Gymnastiek Oefeningen op de mat:   1.Handstand 2.Radslag 3.Waagstand 4.Kaarshouding 5.Rol voorwaarts 6.Rol achterwaarts   1.       Handstand: Accenten ·         Verre...

—————